Myśl przed zakupem

 

Innymi słowy – nie porywaj się z motyką na słońce. Wybierz motocykl, który będzie adekwatny nie tylko do Twoich umiejętności (które w tym przypadku będą jeszcze niewielkie, gdyż żadna teoria nie jest w stanie zastąpić praktyki), ale również do Twoich warunków fizycznych. Pamiętaj o stopniowym zwiększaniu mocy i pojemności swojej maszyny.

 

Myśl w trakcie jazdy

 

Warunkiem bezpiecznej jazdy jest umiejętność przewidzenia manewrów innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętaj, że motocykl to nie samochód, a w razie kolizji to właśnie on jest z góry na przegranej pozycji. Tym samym wyjątkowo istotne jest wyćwiczenie umiejętności związanych na przykład z hamowaniem awaryjnym.

Myśl o prędkości

 

Większość wypadków drogowych (nie tylko z udziałem motocykli) spowodowana jest przez niedostosowanie prędkości pojazdu do panujących warunków. Nadmierna prędkość może spowodować, że błędnie zostanie oszacowana twoja odległość na przykład przy włączaniu się do ruchu.

 

Myśl o nawierzchni

 

Prowadzenie samochodu nie daje właściwie żadnego wyobrażenia o przyczepności, która tak ważna jest przy poruszaniu się motocyklem. Ważne jest, by ogumienie nabrało odpowiedniej temperatury (a do tego z kolei potrzebnych jest kilka dobrych kilometrów). Przy hamowaniu uważaj na malowane pasy, a także szyny kolejowe czy tramwajowe.

 

Myśl o odległości

 

Tak zwane „siedzenie na zderzaku” jest wyjątkowo nieodpowiedzialnym zachowaniem – nie tylko utrudnia swobodną jazdę innemu pojazdowi, ale również może nas narazić na niebywałe niebezpieczeństwo (na przykład przy konieczności zjechania na przeciwległy pas). Skuteczna ocena odległości pomoże też uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji postaci, na przykład, urwanego lusterka.

 

Myśl o stanie technicznym

 

Na uwadze mieć należy wiele spraw, przede wszystkim jednak być gotowym na nagły ewentualny serwis maszyny. Części motocyklowe często ulegają zwyczajnemu zużyciu, szczególnie zaś wtedy, gdy zakupiona maszyna nie jest nowa. Nie oznacza to jednak, że (prawie) nowe motocykle będą w idealnym stanie technicznym. Często bezpieczniejszy będzie starszy, ale sprawdzony model.