Nawet
najwyższej jakości części do motocykli nie są wieczne. Niektóre
z nich można wielokrotnie reperować, ale w końcu przychodzi czas
na wymianę. Jeżeli zależy nam na tym, aby przedłużyć ich
żywotność, to warto wiedzieć, co przyczynia się do ich zużycia
i jakie są najczęstsze awarie.
Gaźnik
z historią
Jednym
z elementów motocykla jest gaźnik. To urządzenie ma za zadanie
dostarczyć do silnika odpowiednio skomponowaną mieszankę powietrza
i paliwa. Istnieją różne rodzaje gaźników, różniące się
między sobą konstrukcją. Pierwsze gaźniki były produkowane już
w XIX wieku i przez lata były także elementem konstrukcji
samochodów. Wyparły je jednak układy wtryskowe. Jednak gaźniki
całkiem nie zostały unicestwione, nadal stosuje się je w motorach,
motocyklach, skuterach czy w kosiarkach. Nieprawidłowo działający
gaźnik przyczynia się do zmniejszenia mocy silnika, dlatego warto
mieć go stale pod kontrolą.
Wsłuchaj
się w silnik
Jeżeli
ustalimy, że przyczyną złego funkcjonowania jest gaźnik,
zestaw naprawczy
powinien nam pomóc usunąć usterkę. Czasem wymiany wymaga główna
dysza gaźnika, a czasem cała część. Objawów nieprawidłowo
działającego gaźnika może być kilka. Kiedy silnik trudno
uruchomić, albo wydaje on dziwne niestandardowe dźwięki, to winę
za to może ponosić gaźnik właśnie. Jeżeli motocykl przyspiesza,
gdy chcemy lekko zwolnić, to również powinniśmy sprawdzić, czy z
gaźnikiem jest wszystko w porządku. Powodów, dla których gaźnik
ulega awarii także może być wiele. Może się do niej przyczynić
zanieczyszczone paliwo, zatkany filtr zaworu paliwowego lub gaźnik
został źle ustawiony.