Sprawa z pozoru wyjątkowo błaha, tym samym wydawać by się mogło, że zrobić może to każdy i bez większych trudności. Po części jest to prawda, dla chcącego bowiem nic trudnego. Należy jednak mieć na uwadze parę kwestii, a przede wszystkim wyposażyć się w niezbędny sprzęt.
Garść wskazówek
Rzecz jasna, kierować należy się instrukcjami podanymi przez producenta, zminimalizujemy tym samym ryzyko popełnienia jakichkolwiek błędów. Niezbędne staną się na pewno: preparat do płukania, filtr olejowy, jak i rzecz najważniejsza – świeży olej. Na uwadze trzeba mieć konieczność rozgrzania silnika w celu całkowitego spuszczenia z niego oleju, a także kwestie ustawienia sprzętu w sposób gwarantujący całkowite opróżnienie zbiornika.
Faza pierwsza – płukanie
Zastosowanie odpowiedniego preparatu do płukania silnika jest sprawą bardzo istotną. Pomoże to usunąć nagromadzone złogi i osady, które w najgorszym wypadku mogą skutecznie zablokować pracę pierścieni tłokowych. W najniższym punkcie miski olejowej odnajdujemy następnie korek spustowy (ważna uwaga – niektóre z silników skonstruowane są w sposób wymagający dwóch korków), po czym pozostaje nam go odkręcić.
Uwaga! Parzy!
Sklepy, których specjalnością są akcesoria motocyklowe, oferują specjalne kuwety przeznaczone do zlewania oleju. Podstawione pod korek spustowy pomogą uniknąć oparzenia – trzeba bowiem pamiętać, że olej jest bardzo gorący. Po spuszczeniu starego oleju wlewamy odpowiednią ilość nowego. Następnie konieczne będzie baczne obserwowanie lampki ciśnienia, po czym – sprawdzenie poziomu oleju. Szczególnie przy pierwszych czynnościach należy zachować wyjątkową ostrożność.
Jak wybrać właściwy olej?
Wybór właściwego rodzaju oleju jest sprawą istotną dla funkcjonowania motocykla. W katalogach odnaleźć możemy informacje dotyczące nie tylko ilości czy rodzaju, jaki jest zalecany przy konkretnych modelach, ale również porównanie jakości poszczególnych produktów (na przykład na podstawie indeksu lepkości czy liczby TBN).