Jeszcze do niedawna, aby móc jeździć motocyklem, trzeba było mieć ukończony kurs i uzyskaną specjalną kategorię prawa jazdy. Obecnie jednak przepisy się zmieniły, co w konsekwencji oznacza, że motocyklem można poruszać się bez specjalnych uprawnień. Nowe przepisy weszły w życie w 2014 roku. Aby jeździć motocyklem, musisz posiadać jedynie prawo jazdy kategorii B. Jest jednak jedno “ale”. Silnik maszyny nie może mieć silnika o mocy większej niż 11 kW oraz pojemności 125 cm3. Co więcej, kierowca musi mieć prawo jazdy nie mniej niż 3 lata. Czy sa to słuszne przepisy? Nie nam to oceniać. Niemniej jednak patrząc na ilość wypadków z udziałem jednośladów, można byłoby się nad tym zastanowić. Nie o tym jednak dziś chcieliśmy pisać. Wstęp miał na celu uświadomienie Wam, że jeśli chcecie jeździć motocyklem bez prawa jazdy kategorii A, to macie taką możliwość. Pamiętajcie jednak, że bez żadnego przeszkolenia technicznego może okazać się to niezwykle trudne, a wręcz niemożliwe. A jeśli o technice mowa, pamiętajcie o regularnych przeglądach motocykli, dzięki którym unikniecie nie tylko awarii, ale również wypadku.

Diagnostyka – jak często ją robić?

Przegląd motocykla powinniście robić praktycznie przed każdą przejażdżką. Może okazać się bowiem, że szwankuje Wam akumulator, przez co nie możecie odpalić maszyny. Wówczas trzeba będzie go wymienić. Wiele sklepów poleca akumulatory Yuasa, które sprawdzają się praktycznie w każdym motocyklu. Dodatkowo może okazać się, że macie luzy na łańcuchu i trzeba je naciągnąć. Jest wiele sytuacji, w których stan techniczny może powodować, że wyjazd motocyklem na ulicę, może stać się niezbyt bezpieczny. Warto zatem obserwować maszynę, aby wychwycić nieprawidłowości. A jeśli te się pojawią, warto udać się na stację diagnostyczną, na której zostaną wyeliminowane.

A jeśli o stacji diagnostycznej mowa, zapewne zastanawiasz się, jak często dokonywać rutynowych przeglądów, które wymagane są w myśl Kodeksu Drogowego. Otóż badanie techniczne wykonuje się:

  • nowy sprzęt – przed upływem trzech lat od pierwszej rejestracji;
  • używany sprzęt – przed upływem 5 lat od pierwszej rejestracji, jednak nie później niż 2 lata od wykonania ostatniego przeglądu technicznego;
  • następne – co roku.