Niemalże każde odkształcenie się tarczy hamulcowej ma wpływ na poziom skuteczności hamowania. Wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia oraz korozja na powierzchni trącej to sygnał, że możliwa jest zła współpraca zacisku z klockami hamulcowymi. Kontrola stanu układu hamulcowego powinna być bieżąca i każda wątpliwość musi być należycie wyjaśniona przy asyście specjalisty.
Parametr grubości tarcz hamulcowych
Tarcze hamulcowe oraz ich grubość, to najczęściej określający parametr wymianę tego jakże ważnego podzespołu. Producenci określają bezwzględną dopuszczalność grubości tej części. Niestety przez większość użytkowników, a nawet serwisy motocyklowe jest pomijany. Dlaczego? Bo tarcze hamulcowe wyglądają na dobre. Minimalna grubość jest podawana w instrukcjach serwisowych, a także bardzo często na obrzeżu tarczy hamulcowej, stąd nie powinna być w żaden sposób lekceważona.
Wpływ średnicy na ich masę
Zwiększanie grubości tarcz hamulcowych ma ogromny wpływ na pracę zawieszenia motocykla, a także jego amortyzację w przypadku masy nieresorowanej. Nie można tego absolutnie robić! Częste zużycie pierścienia trącego o 2 mm po obu stronach stanowi podstawową informację dla serwisantów, że koniecznie tarcze hamulcowe należy wymienić na nowe. Poza tym wspomniana grubość wpływa na zdolność całego układu na akumulację temperaturę. Cieńsza tarcza jest równoważna z tym, że para trąca doprowadzi szybciej do jej deformacji oraz spadku skuteczności hamowania.
Co deformuje tarcze hamulcowe?
Powody, które wpływają na deformację tarcz można byłoby długo wymieniać. Już podczas fazy ich projektowania mogą pojawić się pierwsze problemy. Ze względu na swoją masę mogą także podczas transportu ulec sfałdowaniu. Najczęściej jednak tarcze hamulcowe zużywają się, gdy błędnie zostały zamontowane, wbrew wskazówkom podanym w instrukcji serwisowej montażu. Poza tym nieprzestrzeganie momentów dokręcania śrub mocujących, a także samych kół może osłabić układ hamulcowy. Poza tym mechanik powinien poinformować każdego swojego klienta, w jaki sposób powinien docierać nowy komplet tarcz i klocków hamulcowych.
Jak rozpoznać źródło problemu?
Szczególna uwaga podczas montażu, a także odpowiednia eksploatacja układu hamulcowego pozwoli na uniknięcie problemów. Warto w konsultacji ze specjalistą dobrać do siebie tarcze hamulcowe, jak i klocki. Pamiętać należy, że efekt „bicia” podczas hamowania wskazuje, że zwłaszcza ten pierwszy element należy poddać wymianie. Nie należy lekceważyć żadnego podejrzenia w układzie hamulcowym, w przeciwnym wypadku źródło problemu może przerodzić się w poważniejszą usterkę, a także spowodować niebezpieczeństwo podczas używania motocyklu w ruchu drogowym.