Wymogi dotyczące układów hamulcowych motocykli wyjeżdżających na drogę są bardzo zaawansowane, o tyle w przypadku maszyn wyczynowych są wręcz kosmicznymi technologiami! Nie tylko znacząco różnią się od tych do zwykłego użytku, ale też są w stanie sprostać jeszcze bardziej trudnym warunkom i nawet w najbardziej niebezpiecznych sytuacjach potrafią zapewnić motocykliści maksimum bezpieczeństwa.

Szczególny typ tarcz hamulcowych

W przypadku maszyn wyścigowych tarcze hamulcowe nie są zrobione z wysokowęglowego żeliwa, jak to bywa w zwykłych motocyklach. Tutaj mamy do czynienia z podzespołami skonstruowanymi ze specjalnych stopów stali nierdzewnej. Jest ona przeznaczona do wytwarzania tarcz, stopów aluminium lub stali produkcji piast. Dzięki zastosowaniu tych materiałów otrzymujemy znacznie większą odporność termiczną i mechaniczną nawet w najbardziej skrajnych sytuacjach.

Wyjątkowość i skuteczność hamowania

Tarcze hamulcowe w motocyklach sportowych wyposażone są w wyjątkowy filarowy system wentylacyjny. Poprawia on zdolność chłodzenia, a także podnosi odporność na pękania termiczne. Mówi się nawet o 40% większej wytrzymałości. Poza tym są krzyżowo nawiercane i nacinane, zaprojektowane i przygotowane z drobiazgową precyzją. Specjalne otwory pomagają rozpraszać ciepło i eliminują wszelkie wytwarzane gazy oraz pyły podczas procesu hamowania.

Sportowe zaciski robią wrażenie

Podobnie jest w przypadku zacisków, które w wersji sportowej różnią się od podstawowych opcji. Tutaj nie ma miejsca dla gumowych osłonek, które mają chronić ten element przed zabrudzeniami i korozją. W przypadku sportowych zacisków większy nacisk kładzie się na ich lekkość i odporność na wysokie temperatury. W tej sytuacji nie rdza ani też zabrudzenia są głównym problemem. Stan zacisków maszynach sportowych jest znacznie częściej kontrolowany, stąd nie stosuje się gumowych osłonek, które i tak nie wytrzymałyby wysokich temperatur.

Z układem hamulcowym należy obchodzić się jak z jajkiem

Nie da się ukryć, że układ hamulcowy w motocyklach sportowych, to już generalnie praca dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów z zaufanych warsztatów. W przypadku wyścigowych hamulców nie można dopuścić do jakiegokolwiek wycieku. Określa się też minimalną wartość progową, tarcze hamulcowe powinny posiadać parametry określone przez producenta. W przeciwnym wypadku nadają się tylko i wyłącznie do wymiany.