Układ hamulcowy to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów każdej motocyklowej maszyny. Zapewnia bezpieczeństwo motocykliście, ale też pozostałym uczestnikom ruchu drogowego. Dzisiejsze układy hamulcowe są coraz bardziej skuteczne, ujmują prostotą, ponieważ nie składają się z wielu elementów. Wysoka jakość użytych komponentów robi swoje, ponieważ kluczową wartością tego układu jest jego niezawodność.

Elementy układu hamulcowego

Do głównych części układu hamulcowego należą przede wszystkim tarcze hamulcowe, zaciski, w których znajdzie się miejsce na klocki hamulcowe, a także pompa wraz z przewodami hydraulicznymi. Motocyklista, który naciska dźwignię hamulca tworzy ciśnienie w układzie hamulcowym, które przenosi siłę zacisku poprzez tłoczki i koniec końców na klocki hamulcowe. Opis tego działania wydaje się prosty, ale dzisiejsi producenci stosują wiele niezwykle zaawansowanych technologii i materiałów, aby zadbać o najwyższą skuteczność hamowania.

Jak wygląda proces hamowania?

Klocki hamulcowe najlepiej działają w temperaturze w granicach 200 do 300 stopni Celsjusza. Choć te najlepsze potrafią znosić znacznie większe temperatury, nawet do 1000 stopni! Samo hamowanie sprowadza się do niczego innego, jak zamiany energii kinetycznej w energię cieplną. Poza tym motocyklowe układy hamulcowe są inaczej konstruowane niż te, które projektuje się w samochodach. Nie tylko tarcze hamulcowe muszą cechować się niską masą, ale pozostałe elementy powinny mieć duży zapas wytrzymałości.

Cechy dobrego układu hamulcowego

Najbardziej zaawansowane technicznie układy hamulcowe powinny charakteryzować się użyciem najwyższej jakości materiałami. Stosuje się wiele kombinacji, tarcze hamulcowe mogą być duże, nawet sięgając 330 mm, a przy tym cienkie. Masa nieresorowana i efekt żyroskopowy nie powinien utrudniać sterowania motocyklem. Stąd też część najcięższa tarcz – żeliwna lub stalowa mocowana jest do piasty koła lekkim aluminiowym spoiwem.

Technologia monoblock

Aby zaciski podołały swojemu zadaniu w trakcie hamowania, to powinny wykorzystywać technologię monoblock, czyli obrabiania całego zacisku z jednego kawałka metalu. Dzięki temu będą w stanie znieść ogromne temperatury i obciążenia. W najbardziej zaawansowanych modelach wykonuje się je z tytanu, choć przy zachowaniu zasady – muszą być jak najlżejsze. W przeciwieństwie do układów hamulcowych zamontowanych w autach, powinny być odporne podczas użycia np. na wichrowanie.