Tarcze motocyklowe to najpopularniejsze narzędzia odpowiedzialne za wytracanie prędkości. Jednak zanim do tego doszło, akcesorium przeszło szereg zmian. Każdy szanujący się fan motoryzacji powinien je znać, gdyż dzięki temu łatwiej zrozumieć specyfikę działania tej części jednośladu.

Potrzeba matką wynalazków

Zacznijmy od historii. Początkowo za zatrzymywanie odpowiadały układy bębnowe. Sprawowały się  nieźle, ale szybko się nagrzewały, przez co spadała ich wydajność. Od czasu do czasu należało poddawać je przeglądom, co nie było łatwe ani przyjemne z racji zawiłej konstrukcji. W końcu opatentowano tarcze motocyklowe. Produkt ten okazał się istnym objawieniem. Lekki, łatwy w montażu i relatywnie tani – tego potrzebowali zarówno producenci, jak i konsumenci.

W pogoni za perfekcją

Rzadko zdarza się, by coś od razu świetnie działało. Niestety tarcze motocyklowe nie były w tym przypadku wyjątkiem. Zaawansowany mechanizm składający się z zacisków, klocków, pomp i płynów pod ciśnieniem sprawiał, że niekoniecznie wszystko ze sobą idealnie współpracowało. Problemy pojawiały się także z samymi tarczami. Notowano wyraźny spadek tarcia w kontakcie z wodą, a to stwarzało ryzyko niebezpieczeństwa dla kierowcy. Ostatecznie mankament wyeliminowano odpowiednimi nawierceniami. Otwory okazały się też przydatne w kontekście chłodzenia. Coraz mocniejsze maszyny rozwijały duże prędkości, toteż podczas hamowania dysk nagrzewał się do wysokich temperatur. Rozwiercenia gwarantowały szybsze ostygnięcie. Konstruktorzy nie porzucili starań, by cały układ był perfekcyjny, w związku z czym dziś można uznać, że udało im się osiągnąć zamierzony cel.

Żeliwo zastąpione stalą

Początkowo tarcze motocyklowe produkowano z żeliwa. Materiał wyróżniał się wysokim współczynnikiem tarcia, niską ceną i łatwością obróbki, poza tym dobrze odprowadzał ciepło. Jednak wraz z upływem lat pojawiały się tworzywa wykazujące lepsze właściwości. Jednym z nich jest nierdzewna stal stopowa, będąca pod każdym względem wydajniejsza od żeliwa. Dlatego to z niej obecnie wytwarzane są tarcze motocyklowe, wskutek czego cechują się długą żywotnością.