Układ hamulcowy jest ważnym elementem każdego pojazdu mechanicznego. Jest tak dlatego, iż układ ten jest stanowi istotny wariant bezpieczeństwa. Użycie hamulców niejednokrotnie pozwala na uniknięcie kolizji czy wypadku. Dlatego należy mieć na uwadze jak ważna jest sprawność układu hamulcowego uwzględniając wszystkie składowe jego konstrukcji. Wówczas można mówić o bezpiecznej jeździe i zdaniu się na niezawodność hamulców. Konstrukcja układu hamulcowego ma na celu zapewnić mu maksymalną niezawodność. Dlatego na przestrzeni lat jego budowa także ulegała udoskonaleniu. Na układ hamulcowy w motocyklu składają się zaciski, tarcze, szczęki hamulcowe do motocykli, pompa, klocki oraz przewody i uszczelki. Sprawność wszystkich tych części jest absolutnym priorytetem w kwestii bezpieczeństwa na drodze. Nowoczesne technologie kładą nacisk na trwałość poszczególnych elementów układu hamulcowego. Ich konstrukcja musi być odpowiedniej wielkości, ale też i wagi, aby mogły skuteczniej pełnić swoją funkcję. Wykonanie elementów z wysokiej jakości tworzywa zapewnia długotrwałość działania. W takim ujęciu można powiedzieć o niezwykle zaawansowanej technologii, która jest poparta szeregiem badań i analiz w celu uzyskania niezawodności, która w przypadku użycia hamulców podczas jazdy jest kluczowa.
Bezpieczeństwo priorytetem kierowcy i pasażera
O układzie hamulcowym mówi się zazwyczaj w kontekście szeroko rozumianego bezpieczeństwa. I słusznie. Ten cel powinien być bliski wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, bez względu czy jest się kierowcą, pasażerem czy pieszym. Zdarza się nam często występować w różnych rolach, jednakże zawsze należy być czujnym i pełnym uwagi. Nie tylko należy pilnować siebie na drodze ale także innych, aby móc odpowiednio szybko zareagować w sytuacji zagrożenia. Motocykliści i kierowcy samochodów muszą umieć się na drodze dogadać. Forsowanie się jest tylko czynnikiem zwiększającym zaburzanie bezpieczeństwa drogowego. Siłą odpowiedzialnego umysłu kierowcy i motocyklisty jest większa niż siłą działania sprawnego układu hamulcowego.