Wielu użytkowników motocykli zadaje sobie to pytanie, w momencie, gdy dochodzi do usterki. Dla większości używane części motocyklowe to normalne. Jednak coraz częściej doświadczenia motocyklistów zmieniają to przyzwyczajenie. Granica pomiędzy oszczędnością a ryzykowaniem własnego zdrowia zaczyna się przesuwać.

Nie dla używanych części

W motocyklu istnieją takie mechanizmy, które bez względu na sytuację, zawsze powinny być nie tylko sprawne, ale składać się z nowych części, aby umożliwić jazdę daną maszyną. Używane części motocyklowe jednak nadal wśród Polaków cieszą się dużą popularnością. Dlaczego podejmują ryzyko i wybierają części motocyklowe już nieco wyeksploatowane? Z pewnością pierwszym powodem są koszty. Kilkukrotnie niższa cena działa na wyobraźnię i daje większe pole manewru. W przypadku niektórych podzespołów rozstrzał kwot może szokować.

Zapłacimy mniej, ale nigdy nie będziemy mieć stuprocentowej pewności, czy dana część nie była w pewien sposób sztucznie wzmacniana, nie naruszono optymalnej struktury. Sama różnica cenowa jest porażająca. Nie wszystkie części motocyklowe wymienia średnio statystyczny motocyklista, ale są takie, które zużywają się podczas normalnego użytkowania. Używane tarcze hamulcowe, przewody, a nawet opony, to przykłady podzespołów, które w tym przypadku wiążą się z największym ryzykiem. Ich żywotność w wielu przypadkach może wydawać się niewystarczająca i zwiększa niebezpieczeństwo prowadzenia motocykla.

Czy to się opłaca?

Oszczędność bardzo często lubi się na nas zemścić. Kupione używane części motocyklowe są często wymontowywane z maszyn po wypadkach czy z rozbiórek. W obu sytuacjach może się okazać, że mogą być częściowo uszkodzone, wizualnie często nie można tego wychwycić. Przykładowo, przewody hamulcowe zarówno nowe, jak i używane nie wykazują przesadną różnicę cenową. Jednak, jeśli przyszłoby nam wybierać, to zawsze stalowy oplot będzie lepszy niż gumowy.

Nie można zapominać, że posiadane przez nas części motocyklowe już są częściowo zużyte. Warto z tego powodu pamiętać o konieczności wymiany lub odpowiedniej konserwacji. Przewody hamulcowe powinno wymieniać się co pięć lat. Podobnie z oponami, które tracą swoje właściwości w momencie kolejnych stadiów zużycia. Jeżeli już jesteśmy zmuszeni do zakupu używanej części, to należy ją przede wszystkim dokładnie sprawdzić pod każdym kątem. Wtedy musimy polegać tylko i wyłącznie na naszej spostrzegawczości i umiejętnościach. Jednak zawsze będzie to wiązać się z dużym ryzykiem.